R a p 30 T

شهر رپ = بزرگترین مرجع رپ

R a p 30 T

شهر رپ = بزرگترین مرجع رپ

اثرات رپ بر جامعه و جوانان

موسیقی رپ: اثرات آن بر جامعه و جوانان

جنبه های اجتماعی Rap

نفی پرستیژ و رفاه اجتماعی و نژادپرستی
پس زمینه اقتصادی همواره در رپ دیده میشود.

هر طرز تفکر عمیانه ای دربارۀ پول در اشعار رپ نیز دیده میشود. در واقع ثروت و پرستیژ اجتماعی عمده موضوعات قابل بحث در Rap میباشند.
گذشته از رپرهای محدودی که به طور غیرمستقیم به پرستیژ اجتماعی خود میبالند، غالب آنان به تقبیح سیاست و مادی گرایی میپردازند.
نفی نژادپرستی، جنبۀ اجتماعی مهم دیگری از رپ است.
%75 جمعیت آمریکا را سفیدپوستان تشکیل میدهند و تنها %12.5 آنان سیاه پوست هستند. با این وجود تقریبا تمامی رپرهای محبوب آمریکا سیاه پوست میباشند.
Vanilla Ice رپر سفیدپوستی بود که این سبک را با Pop اشتبه گرفته بود. وی خود را اهل میامی-فلوریدا (شهری مرفه نشین) معرفی کرد اما در واقع از تگزاس بود. او موفقیتی کسب نکرد. همزمان با وی گروهی متشکل از چند نوجوان یهودی به دنیای رپ پا نهادند که بدون هیچ ترسی اصالت خود را از حومۀ شهر ذکر کردند. آنها در رپ توفیق زیادی کسب کردند.
آری. رپ سبکی مردمی است و به بیان حرف دل طبقۀ متوسط به پایین میپردازد. دروغ، مادی گری و نژادپرستی به شدت نکوهش میشوند.
یکی از بارزترین استثنائات البته در این زمینه، رپر معروف Eminem است. وی اصالتا اسکاتلندی است و در شهر دترویت بزرگ شده. شهری که عمده ساکنین آنرا سیاه پوستها تشکیل میدهند. Eminem در آهنگ "White America" علت محبوبیت و فروش بالای ترانه هایش را "سفیدپوست بودن" میداند. چرا که او هم نژاد سه چهارم آمریکایی هاست.
با وجود اینکه اکثر هنرمندان رپ سیاه پوست هستند، جالب است بدانید که بیشترین مخاطبان و خریداران این آهنگ ها (%70) مردم سفیدپوست هستند. بعضی اهالی رپ معتقدند که جدید نبودن مفاهیم و ادبیات مطرح شده در این آهنگ ها برای سیاه پوستان یکی از دلایل این امر میباشد.

اثرات رپ بر جامعه

دنیای موسیقی هیپ هاپ (Hip Hop) این باور را به شما می دهد که رپ، راهی شاعرانه برای ابراز احساسات از طریق موسیقی است. البته این درست است، اما آیا آنچه که از موسیقی رپ می شنوید به نظرتان شاعرانه می آید؟ تاثیری که رپ این روزها در سراسر جهان بر روی کودکان ما می گذارد، متاسفانه تاثیری بسیار قابل توجه است. آیا تابه حال واقعاً وقت گذاشته اید تا به یکی از این آهنگ ها خوب گوش کنید؟ منظورم این است که دقیقاً روی کلمات و مفاهیم آنها تمرکز کنید؟
تقریباً %80 از آهنگ های رپی که در سراسر جهان در لیست 10 آهنگ برتر هستند، خشونت در خود دارد. این آهنگ ها، عمل کتک کاری یا بدتر از آن کشتن یک نفر دیگر را می ستاید. لازم به ذکر نیست که این خواننده ها عادت دارند آهنگ هایشان را با صدایی بلند و ناهنجار بخوانند که واقعاً نمی توانید بفهمید چه می گویند. یادتان باشد همین خواننده های رپ بودند که به پسر های ما یاد دادند، شلوارشان را زیر باسن نگه دارند و دخترهایمان را به لختی پوشیدن تشویق کردند. آخرین نتیجه نشان دادن یک زن نیمه لخت در کلیپ های آهنگ های رپ چیست؟
مطمئناً دختر ها فکر می کنند به این طریق است که می توانند مورد توجه پسرها و مردها قرار بگیرند و محبوب تر شوند. چیز دیگری که به نظر می رسد موسیقی رپ ستایش می کند، این است که مهمترین فاکتور در انتخاب یک زن خوب، هیکل و اندام اوست. به خاطر همین است که خیلی از دخترهای نوجوان ما دچار اختلالات و مشکلات خورد و خوراک و سایر مشکلات احساسی شده اند. آنها فکر می کنند با چیزی که یک دختر نوجوان باید باشد، فرسنگ ها فاصله دارند. موسیقی رپ، مشروب خواری و سکس را هم ستایش می کند؛ که دو مورد از مهمترین مشکلات رایج میان جوانان امروز است.
البته رپر های زیادی هستند که شعرهایشان کاملاً پاک است و سعی می کنند درمورد موضوعات مثبت رپ کنند. گرچه تعداد این خوانندگان خیلی کم است اما مطمئناً خواننده های رپی هستند که پیام های خوب و مثبت به جوانان و نوجوانان ما میرسانند. یکی از این رپر ها ویل اسمیت (Will Smith) است که به هیچ عنوان از مفاهیم منفی در اشعار خود استفاده نمی کند. از اینرو، وقتی فکر می کنید که آیا خوب است که اجازه بدهید فرزندانتان به موسیقی رپ گوش کنند، نباید فقط درمورد خود موسیقی رپ فکر کنید، باید درمورد خواننده ای که آن را می خواند بیشتر فکر کنید.
موسیقی رپ ابتدا به شکل شکل شعرگونه موسیقی شروع به کار کرد، و این روزها توسط کسانی که رپ را برای خشونت و سایر راه های خود تخریبی استفاده می کنند، مورد سوء استفاده قرار گرفته و خراب شده است. پس حتماً وقت گذاشته و به موسیقی که فرزندتان به آن گوش می دهد، گوش دهید. و برای ممنوع کردن موسیقی رپ برای نوجوانانتان، عجله نکنید. باید اول مفاهیم گفته شده در این آهنگ ها را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید.
آیا موسیقی رپ برای نوجوانان خطرآفرین است؟
طبق تحقیقی که برای بررسی تاثیر ویدئوهای موسیقی رپ بر سلامت فیزیکی و احساسی نوجوانان انجام گرفت، مشخص شد نوجوانانی که زمان بیشتری را صرف تماشای ویدئو کلیپ های سرشار از خشونت و سکس آهنگ های رپ می کنند، این رفتارها را بیشتر در زندگی واقعی خود انجام می دهند.
پس از بررسی 522 دختر سیاهپوست بین سنین 14 تا 18 سال از طبقه متوسط تا پایین جامعه، محققان دریافتند که درمقایسه با آنهایی که هیچوقت یا کمتر چنین ویدئو کلیپ هایی تماشا می کنند، نوجوانانی که حداقل 14 ساعت در هفته این ویدئو ها را تماشا می کنند، رفتارهای مخرب بیشتری از خود نشان می دهند. دراین تحقیق یکساله، این افراد اعمال زیر را تجربه کرده اند:
• تمایل آسیب رسانی به معلم، سه برابر بیشتر
• تمایل به دستگیری، 2.5 برابر بیشتر
• تمایل به داشتن شریک جنسی متعدد، دو برابر بیشتر
• تمایل به ابتلا به بیماری هایی که از طریق جنسی منتقل می شود، استفاده از موادمخدر، یا نوشیدن مشروبات الکلی، 1.5 برابر بیشتر
دکتر رالف جی دیکلمنته، محقق، عنوان می کند، "مهمترین هشدار نتایج این تحقیقات این است که ما رابطه ای بین خشونت و یک یا دو مورد از این رفتارهای خطرساز پیدا نکردیم، بلکه با یک رشته از این رفتارها پیدا کردیم."
تحقیق او که در نسخه مارس مجله سلامت عمومی در امریکا منتشر شد، روی دخترهای سیاهپوستی کار شده بود که در بیرمینگهام زندگی می کردند و همه آنها فعالیت جنسی داشتند. بااینکه محققان عادات این دختران را در موقع تماشای این ویدئو کلیپ ها و انواع و اقسام این ویدئو ها را بررسی کردند، رپ گنگستری، محبوب ترین نوع رپ میان دخترانی بود که رفتارهای مخرب داشته اند.
دکتر دیکلمنته می گوید، "ما می خواستیم روی دختران جوان با نژاد افریقایی-امریکایی، جمعیتی که بسیار آسیب پذیر هستند، تمرکز کنیم. در این ویدئو کلیپ ها، قدرت در دست مردان است و زنان فاقد قدرتند، درنتیجه پست و زیر دست هستند. مطمئن نیستم که رفتارهای مخرب در دختران تحقیق ما به خاطر این مسئله بوده باشد.آنها بیشتر فقط چیزی که در این کلیپ ها می دیده اند را تقلید می کردند. زنان این کلیپ ها کار و بارشان خوب است، با مردان قوی و مهم رابطه دارند، به کلوپ های خوب می روند و لباس های قشنگ می پوشند. برای این دخترها، این چیزها، مطمئناً چیز بدی نبوده است."
البته این اولین باری نیست که این موسیقی انقلابی متهم مشکلات اجتماع شده است. از الویس پریسلی تا کولومبین، هم در گذشته مسئول رفتارهای ضد اجتماعی و انقلابی جوانان شناخته شده است. اما موسیقی رپ، نگرانی ویژه ای را ایجاد کرده است.
دکتر سوزان باتروس، رئیس بخش مربوط به امراض رفتاری و رشد کودکان، میگوید، "اگر کودکان بین 2 تا 18 سال، 7 ساعت از روز خود را صرف نوعی از رسانه ها می کنند. ما می دانیم که با قرار گرفتن مکرر در معرض اینگونه رسانه ها، حساسیت زدایی میشود و باعث می شود چنین رفتارهایی طبیعی و نرمال به نظر برسند. به خاطر همین نتیجه تحقیق دکتر دیکلمنته به نظر من اصلاً عجیب نمی آید."
باتروس ادامه می دهد، "شما نمی توانید مثل کبک سرتان را در خاک فرو کنید و انتظار داشته باشید بچه هایتان فقط به چیزهای خوب و مفید نگاه کنند. والدین باید بدانند که بچه هایشان در معرض چنین رسانه هایی قرار دارند. مطمئناً موسیقی رپ تنها موسیقی نیست که الگوی بد را به تصویر می کشد یا می تواند بر رفتار نوجوانانتان تاثیر منفی داشته باشد و همه آهنگ های رپ هم مشکل دار نیستند. تقریباً 1000 تحقیق تاکنون درمورد تاثیر رسانه ها بر رفتارهای نوجوانان و کودکان انجام گرفته است و همه آنها به این نتیجه رسیده اند که تاثیر نیرومندی دارد."
جنسیت و تمایلات جنسی از دیدگاه رپ
- تقریبا تمامی رپرها به نفی شدید هم جنس بازی در آثارشان میپردازند. درواقع تمایلات منفی به هم جنس یکی از نکوهیده ترین موضوعات رپ است.
-هرچند اکثر ستارگان Rap، مرد هستند اما از زنان رپر محبوبی نیز میتوان نام برد : Laura Hill, Lil Kim, Missy Elliott و Eve.

رپ در خارج از آمریکا

بعد از آمریکا، بزرگترین بستر رپ، کشور فرانسه است. بعد از آن رپ پرتقالی که اشعار رپ به زبان پرتقالی با لهجه آفریقایی است در کشور پرتقال بسیار پر طرفدار است. انگلیس رتبۀ چهارم را در اختیار دارد. ویژگیهای آهنگ رپ بریتانیایی سرعت بالای رپ خوانی و استفادۀ وسیع از سازهای الکترونیکی است. انگلیسی ها کمتر از مردم فرانسه رپ گوش میدهند اما به دلیل یکسان بودن زبان مادری کشورهای انگلستان و آمریکا، رپ های انگلیسی بازار قابل توجهی در آمریکا در اختیار دارند.
بعد از انگلستان نوبت به یونان میرسد. سابقه رپ در یونان به سال 1987 باز میگردد و از اواسط دهۀ 90 بود که عده ای از رپرهای یونانی اقدام به رپ خوانی به زبان انگلیسی نمودند.
به نظر میرسد که Rap سبکی با ظاهر خشن و نفی شده و باطن انسانی و ارزشمدار است


***


این بلاگ در حالت آزمایشی میباشد، با نظرات(انتقادات و پیشنهادات)خود مارا در بهبود و پیشرفت بلاگ یاری فرمایید.

کپی برداری از مطالب بلاگ تنها با ذکر منبع یعنی (WwW.Rap30T.blogSKY.cOm)مجاز میباشدوهرگونه کپی برداری غیر مجاز باعث محدودیت اطلاع رسانی و آموزشی بلاگ میگردد.

در حال حاظر این بلاگ هیچگونه شعبه ایی در هیچ بلاگری ندارد و هر گونه شباهت اسمی و یا لینک به صورت تصادفی و یا سوءاستفاده میباشد.

با تشکر از بازدید شما : مدیر بلاگ DeltA
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد