R a p 30 T

شهر رپ = بزرگترین مرجع رپ

R a p 30 T

شهر رپ = بزرگترین مرجع رپ

تاریخچه رپ

تاریخچه رپ

ریشه ها

- Rap ریشه های عمیقی دارد. این سبک به اواسط قرن هفدهم (یعنی قبل از پیدایش قاره آمریکا) باز میگردد. زمانی که شاعران آواره ای از روستاهای فراموش شدۀ غرب آفریقا (آناتولیا) با اشعار بسیار ساده ای مفاهیمی همچون عشق، اشتیاق و آرزو، و جدایی را زمزمه میکردند. این شاعران در اشعار لطیف خود تصاویری روح بخش از زندگی روستایی و تعهدات زیبای دختر و پسر به هم در زیست گاه های دورافتاده را به نمایش میگذاشتند. این سبک سروده سرایی با پیدایش جمهوری ترکیه در سال 1923 دوباره زنده شد. "سبک Folk" خیلی زود به یکی از پایه های شعر مدرن تبدیل شد.

رابطۀ عمیق رپ و Folk این روزها کاملا شناخته شده است. اما هیچ مرز مشخصی بین این دو نمی توان یافت. به هرحال چنین ارتباطی از سوی شاعران Folk مدرن، خوانندگان رپ، منابع اخبار موثق، اهل سخن و اعضای فرهنگستان ادبی آمریکا کاملا تصدیق شده است.
1970
- خوانندگان Dancehall* در کنار رپرهای دیسکو و جاز، قالب Rap برای موسیقی Hip Hop را شکل دادند. در اواخر دهه 70، Hip Hop در سراسر نیویورک شدیدا گسترش یافت و حتی از رادیو نیز به گوش میرسید. شمار افرادی که اقدام به نوشتن عباراتی آهنگین بر پایه جاذبه های Pop مینمودند (و با خواندن آن خود را رپر مینامیدند) پیوسته رو به فزونی بود.
1980
- در اوایل این دهه Melle Mel شخصی بود که راه رپرهای آینده را عملا مشخص کرد : مفاهیم سیاسی-اجتماعی.
- سپس اتفاق دیگری افتاد : با انتشار "Raising Hell" از سوی گروه Run-DMC، رپ عملا با Rock گره خورد و سبک Rap/Rock متولد شد.
- در همین دوران بود که Rap جنبه تجارتی نیز یافت. خیلی زود در تک تک افراد نفوذ و به خارج از آمریکا راه پیدا کرد. موجی فراگیر و محبوبیتی عظیم در جهان حاصل شد.
- به دلیل این پیشرفت ها، بزرگان رپ این دهه را دوران طلایی HipHop نامیدند.
1990
- رپ در این دهه تغییری کاملا پایه ای را در استیل خود تجربه کرد : مادامیکه این سبک در دهه 80 ساختاری کاملا بی پرده، سرراست، آهنگین، ولی محترمانه داشت، رپرهای دهه 90 دست به انحراف از این ساختار زدند : آزادسازی واژگان از نظام قافیه و آهنگ جهت راحتی و اختیار بیشتر با استفاده از لغات بیشتر.
درواقع ساکنین شرق آمریکا فرهنگی جدید از HipHop را بنا نهادند که در نتیجه این سبک به زندگی واقعی و تاریکی های جامعه نزدیک تر شد.
2000
Rap راه خود را پیدا کرده. ساخت این موسیقی با چاشنی تکنولوژی همراه شده و رمیکسهای (Remix) زیادی از Rapهای زیبای قدیمی دیده میشود. فراگیری سبک رپ جنوب و غرب آمریکا محسوس تر است. در عین حال مشتقاتی مثل Grime و Trip Hop سبب گشته هنرمندانی نظیر Nas هیپ هاپ را مرده بدانند! درست مانند Punk "واقعی".
پاورقی :
* سبکی که در اواخر دهه 60 میلادی در جامائیکا دبده شده و ریشه در مسائل سیاسی آن دوران دارد. در این سبک فردی به نام deejay اقدام به خواندن عباراتی پی در پی روی یک موسیقی متن میکند.

دیگر توضیحات در رابطه با رپ و تاریخچه ی آن

فرهنگ RAP، فرهنگی که خصوصاً به جوانان سیاه و اقشار تحتانی در جوامع غرب تعلق دارد، از آمریکا سرچشمه گرفته و شورشگران سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. RAP فرهنگ کوچه و خیابان است که با استفاده از ابزار و آلات بسیار محدود و ابتدائی، توجه افراد را بخود جلب میکند. نقاشیهای بسیار هنرمندانه و مبتکرانه بر دیوارهای شهر، شعارنویسی با خط مخصوص، رقص های پر تحرک در گوشه خیابان و ترانه خوانی با سبک خاص، همگی اجزایی از فرهنگ RAP هستند. کلام موسیقی RAP با بحر طویل قابل مقایسه است. کلمات تقریباً بصورت صحبت عادی ادا میشوند، و ضربی قوی آنرا همراهی میکند. انقطاع ها و برگشتها در نحوه نواختن ضرب و صدای خراش گونه ای که با تبدیل صفحه گرامافون به یک آلت موسیقی ایجاد شده، تحرک و شوری بیسابقه بر شنونده بر می انگیزد.موسیقی RAP از تکامل اشکال دیگری از موسیقی سیاهان در محله های فقیرنشین برانکس نیویورک و تا حدودی هارلم شکل گرفته است. این محلات، نقطه تمرکز گروههائی از سیاهان است که سالها پیش تحت شرایط فلاکت بار اقتصادی مجبور به مهاجرت از ایالات جنوبی به شهرهای بزرگ نظیر نیویورک شدند. آنها کار در مزارع را رها کرده و به پرولتر تبدیل گشتند. اما اگر به ریشه ها و ماخذ این موسیقی باز گردیم به غرب آفریقا و سرود های ستایش ساوانا می رسیم. در نیجریه و گامبیا نیز تکخوانهائی وجود دارند که طنزهای اجتماعی را بشکل ترانه و نقالی اجراء میکنند و این بسیار به RAP شبیه است. موسیقی RAP از طریق محلات فقیر نشین نیویورک که محل تلاقی توده مهاجر جزایر کارائیب با توده سیاه میباشد، بر موسیقی رگه تاثیر نهاده است.اواخر دهه 1960، وقتی که آمریکا زیر ضربه مبارزات انقلابی در کشورهای تحت سلطه اش، خصوصاً ویتنام، قرار داشت و انقلاب چین نیز بر شورشگران و انقلابیون در ایالات متحده تاثیر نهاده بود و دریچه ای از آگاهی پرولتری و دورنمای انقلابی را برویشان گشوده بود، در شهرهای بزرگ آمریکا تضادهای طبقاتی میان سیاه با بورژوازی امپریالیستی و پایه های اجتماعیش حدت و
شدتی فوق العاده یافته بود. بین محلات فقیر نشین سیاه با سایر نقاط شهر نیویورک، چیزی شبیه به خط مرزی وجود داشت . خط مرزی شاهد درگیری میان دسته های متشکل سفیدهای نژاد پرست و پلیس از یکطرف با گروه های بزرگ و متشکل جوانان سیاه بود. تشکیل این گروه ها، پاسخی ضروری به تعرضات و سرکوبگریهای مداوم حکومت علیه ساکنان بیغوله های نیویورک بحساب میآمد. گروه های RAP از دل همین تشکلات شورشی سیاه شکل گرفت. موسیقی خیابانی RAP که نخست توسط گروههای کوچک سیاه پوست در محدوده محلات اجرا می شد از سال 1979 پا بعرصه بازار
موسیقی گذاشت. افشاگری ازRAP های ارتجاعی و تجارتی یکی از وظایف خوانندگان مترقی و انقلابی RAP، و در قالب ترانه های RAP است. این کار را RAP خوانهای انقلابی نظیر " دی" بارها انجام داده اند. مثلا در سال 1979، ترانه ای تجارتی خوانده شد که در آن از خوش بودن و جشن گرفتن و کاری بدرد بقیه مردم نداشتن، صحبت شده بود؛ " دی" ترانه ای تحت عنوان "چگونه ملت سیاه را بپا خیزانیم؟" خواند و در آن، خطاب به سرایندگان آن ترانه تجارتی چنین گفت:
جشن تو میتواند بزودی زود خاتمه یابد،وقتی که آنها، یکروز بعد از ظهر، بقول خودشان اگر چه طی سالهای اخیر، بسیاری از موسیقیدانان ارتجاعی از این سبک در پاره ای از آثار خود استفاده کرده اند، اما جوهر و روح شورشگرRAP همچنان در وجود گروههای یاغی ضد سیستم، در محلات فقیر نشین و محافل سیاسی و غیر قانونی امریکا زنده است در اینجا قسمتی از نخستین ترانه RAP اعتراضی که از معروفیتی بین المللی برخوردار گشته و "پیام" نام دارد را میخوانیم. این ترانه از آثار "گرند مستر فلش" و گروه "فوریوس فایو" است. این ترانه حکایت شرایط نابسامان طبقه های فقیر نشین جامعه است.


***


این بلاگ در حالت آزمایشی میباشد، با نظرات(انتقادات و پیشنهادات)خود مارا در بهبود و پیشرفت بلاگ یاری فرمایید.

کپی برداری از مطالب بلاگ تنها با ذکر منبع یعنی (WwW.Rap30T.blogSKY.cOm)مجاز میباشدوهرگونه کپی برداری غیر مجاز باعث محدودیت اطلاع رسانی و آموزشی بلاگ میگردد.

در حال حاظر این بلاگ هیچگونه شعبه ایی در هیچ بلاگری ندارد و هر گونه شباهت اسمی و یا لینک به صورت تصادفی و یا سوءاستفاده میباشد.

با تشکر از بازدید شما : مدیر بلاگ DeltA

نظرات 3 + ارسال نظر
Ferrum پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:48 ق.ظ http://www.bo2biya.com

عالی بوووووووووووووووووووووووووووود

ممنون عزیزم

سحر چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 11:30 ق.ظ

salam kheily tup bud hamin tor in goftehatun ro edame bedid va akhaheshan az rap farse ma defa kon mer30 kheily mer30

سیما چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:39 ب.ظ http://www.donyaborazjani.blogfa.com

بسیار عالی ومفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد